Wees Jou Rijangst De Baas Met De 9 Tips Van Rijschool HERS in Rotterdam

Met tegenzin loop je naar de auto en neemt plaats achter het stuur. Je plaatst de sleutel in het contact en de eerste druppels zweet beginnen al te komen. Hoe ga ik dit overleven tussen al het andere verkeer? Als dat je gedachten zijn heb je rijangst.

Wees niet getreurd want je bent lang niet de enige en mijn 9 tips zullen je zeker helpen om er vanaf te komen.

Wanneer je weet dat je in de auto sneller in paniek raakt, is het verstandig én knap om toch de auto als vervoersmiddel te gebruiken om over je rijangst heen te komen. Als je dit namelijk niet doet zal je rijangst alleen maar een groter probleem worden in jouw leven en dat is immers moeilijk om terug te draaien.

Door regelmatig afwisselende afstanden te rijden en het jezelf comfortabel te maken zul je steeds meer op je gemak voelen in de auto. Mocht je een paniekaanval krijgen probeer dan binnen een zeer korte tijd opnieuw de auto in te stappen en dezelfde of een soortgelijke situatie op te zoeken en ditmaal kalm te blijven. Wanneer je dit niet doen verlies je verlies je de routine en behoud je de rijangst.

Hieronder staan dé 9 tips om jouw rijangst de baas te worden. Deze tips gelden voor iedereen of je nu het rijbewijs al hebt of niet.

1. Erken de rijangst

Het slechtste wat je kan doen is je rijangst ontwijken of niet erkennen. Je kan smoesjes blijven verzinnen maar daar help je jezelf absoluut niet mee. Wees er dus open over en confronteer jezelf met de angsten die je hebt. Het zal niet makkelijk zijn maar dit is eerste stap om van je rijangst af te komen.

2. Durf hulp te vragen

Vaak helpt het om over je rijangst te praten met iemand waarbij jij je vertrouwd voelt. Dit kan een familielid of een goede vriend(in) zijn maar mocht je dit niet willen kan je altijd overwegen om een gesprek te hebben met een gedragstherapeut.

Wanneer de paniekaanvallen zich niet beperken tot in de auto maar ook daarbuiten dan zal je zeker met een gedragstherapeut moeten praten wat de mogelijkheden zijn om van jou angsten af te komen.

Denk er wel aan dat wanneer je medicatie voorgeschreven krijgt, dit in sommige gevallen je rijvaardigheid kan beïnvloeden of dat het rijden in combinatie met het gebruik van sommige medicatie verboden is. De medicatie bevat dan stoffen die je rijvaardigheid negatief kunnen beïnvloeden.

3. Zoek een gecertificeerde rijschool en passende instructeur

Er zijn tegenwoordig vele rijscholen die een gecertificeerde “faalangst / rijangst instructeurs”in dienst hebben. Het specialisme van zo een instructeur is om te onderkennen wat jouw angsten zijn.

Het verschil tussen een “faalangst / rijangst instructeur en een normale instructeur is dat zij een veel beter plan van aanpak kunnen maken op basis van jouw unieke situatie.

Door een veel betere manier van begeleiding en de vele tips die je krijgt, voel je je een stuk meer ontspannen in de auto.

4. Jouw gevoel telt

Wanneer het goed gegaan is moet je jezelf ook durven te complimenteren. Je zal merken dat je daar een veel positiever gevoel aan over houdt. Je mag trots zijn op jezelf dat je niet van het probleem bent weggevlucht maar het hebt onderkent en het tegen bent gegaan.

Jij wilt de strijd winnen! Natuurlijk neemt dit even tijd in beslag en zal je eerst goed moeten oefenen voordat je merkt dat het angstgevoel steeds minder wordt.

Het gezegde bestaat uiteindelijk niet zomaar: oefening baart kunst!

5. Koop een auto

Of je nou rijbewijsbezitter bent of nog met de rijopleiding bezig bent, het moet vast staan dat jij een eigen auto moet kopen. Natuurlijk hoeft het nog geen rode Ferrari te zijn maar probeer een auto te kopen naar jouw wensen en het beschikbare budget.

Het is misschien een hele grote stap maar uiteindelijk is dit de enige manier om voorgoed afscheid te nemen van jouw rijangst. Je zal jezelf hierdoor dwingen om regelmatig ritjes te rijden en steeds maar weer in situaties terechtkomen waar je veel van leert.

Geloof me, je gaat het zonde vinden als je de auto laat staan nadien je het gekocht hebt dus je gaat er echt gebruik van maken en dat is de beste oefening.

6. Oefen met een vertrouwd persoon

Mocht je het zelfstandige rijden toch nog eng vinden, kan je oefenen met een vertrouwd persoon die naast je zit in de bijrijdersstoel. Wees er wel heel goed van bewust wie je vraagt om naast je te komen zitten.

Je wilt natuurlijk niet je bemoeizuchtige moeder die eerder in paniek raakt dan jij! Dit zal je namelijk absoluut niet helpen.

Zoek iemand waarvan je weet dat hij/zij rustig blijft in situaties, jou positieve feedback kan geven en iemand waarmee je natuurlijk een leuk gesprek kan hebben tijdens het rijden.

7. Zeg vaarwel tegen je twijfels

Wees besluitvaardig! Dat is misschien een zin die je van een faalangst / rijangst instructeur kan horen. Wat hij hier eigenlijk mee bedoelt is dat je niet moet twijfelen. Het verkeer in Nederland is weliswaar goed geregeld maar het is vaak ontzettend druk.

Op het moment dat je gaat twijfelen op een druk kruispunt zullen anderen je voor zijn en zorg je voor opstoppingen. Mijn advies: durf gewoon! Met die instelling sla je je door alle situaties in het verkeer.

8. Lange ritten? Regel een navigator

Als je lange ritten moet rijden naar plaatsen waar je niet eerder bent geweest, dan komt er extra stress bij kijken. Van een routekaart die je constant moet bekijken zal je vrijwel zeker in paniek raken. Regel daarom een navigator. Dit kan natuurlijk een navigatiesysteem zijn waarbij je zo nu en dan naar het apparaat moet kijken en alles wordt opgezegd.

Maar je kan ook vragen of iemand naast jou wilt zitten op de bijrijdersstoel en hardop wilt navigeren. Denk er opnieuw aan dat je er van bewust bent wie je hier voor vraagt.

9. Laat je niet gek maken

Je spiegels hebben een belangrijke functie in en buiten de auto. Door de spiegels kan je constant kijken wat er om je heen gebeurt. Gebruik je spiegels dan ook goed en zodoende zal je niet snel voor verassingen komen te staan.

Vaak worden mensen zenuwachtig als de bestuurder achter hun een korte volgafstand houdt en dicht achter hun rijdt. Raak dan niet in paniek en blijf goed in je spiegels kijken of je deze bestuurder wat ruimte kan geven om jou in te halen.

Vergeet dan natuurlijk ook niet om over je schouder te kijken of er niemand naast je rijdt! Ook wanneer je motor afslaat bij het verkeerslicht en er bestuurders achter je geïrriteerd raken, kan je je hand opsteken en je netjes verontschuldigen. Je zal merken dat veel mensen het opmerkelijk vinden dat jij je verontschuldigd en dit zullen ze zeker waarderen.

Ik hoop dat mijn 9 tips waardevol zijn voor jou en je voorgoed afscheid kan nemen van je rijangst!