3 Aquaplaning Tips Om Veilig Te Rijden In De Regen

Regen betekent een beperkt uitzicht, vermindering van het remvermogen van auto’s, een verhoogde kans op het zogenaamde ‘Aquaplaning’ en dus slippen.

Aquaplaning? Wat Is Dat?!

Bij regen vormt zich een laagje water op de weg, dat door de banden en in het bijzonder tussen het profiel daarvan moet worden weggeperst, wil er van een behoorlijk contact tussen banden en wegdek sprake zijn.

Als een auto gegeven de omstandigheden te snel rijdt of als de profieldiepte van de banden te gering is, zal zich voor en onder de banden een laagje water vormen, waarover de auto als het ware gaat skien in plaats van op de weg rijden. Deze toestand, waarbij men nagenoeg alle stuurcontrole verliest, staat bekend als aquaplaning.

Water Verplaatsen Door De Banden

Op een in goede conditie verkerend wegdek bij matige regen en bij een snelheid van ca. 100 km/u moet iedere band per seconde ongeveer vier liter water verplaatsen van onder een contactpunt met de weg dat niet groter is dan de zool van een herenschoen.

Elk ‘grijpelement’ van het profiel is slechts gedurende 1/50 seconde op de grond en gedurende deze uiterst korte tijd moet dit het water verplaatsen door de overgebleven dunne waterfilm en aangrijpen vinden met het wegdek.

Let vooral op het gevaar van slippen als het na een betrekkelijk lange periode van droogte zachtjes gaat regenen. De hoeveelheid water op het wegdek is dan juist voldoende om zich te vermengen met olie- en stofdelen op het wegoppervlak, maar onvoldoende om die deeltjes er snel af te kunnen spoelen. Er ontstaat dan een mengsel dat het wegdek op een hoogst gevaarlijke manier glad kan maken.

Aquaplaning Bij Gladde Banden

Gladde banden hebben op droog wegdek een even goede greep op het wegdek als banden met een behoorlijk profiel althans zolang de auto rechtuit rijdt maar ze zijn zeer onveilig op natte wegdekken en daarom is het verboden ermee te rijden (wettelijke minimum 1,6 mm).

Bij matige regen op een wegdek waar het water snel wordt afgevoerd zal een auto met goede banden in principe niet ‘aquaplaneren’ beneden een snelheid van 100 km/u. Met slechte banden kan dit ook bij lagere snelheden gebeuren.

Tips Rijden Bij Nat Weer

Rijden bij nat weer vereist in de eerste plaats een rustige en soepele behandeling van de bedieningsonderdelen van de auto, in het bijzonder van de stuur en remmen. Pas verder je snelheid bij de omstandigheden aan en houd een grotere afstand dan normaal tot jouw voorliggers.

Wat te doen bij aquaplaning?

  • Laat geleidelijk het gas los en ontkoppel direct
  • Ontkoppelen geeft minder druk op de voorwielen doordat de motorrem niet in werking treedt, hierdoor wordt aquaplaning voorkomen of zo snel mogelijk opgeheven
  • Stuur en kijk in de gewenste rijrichting als de auto gaat slippen en let op de reactie van de auto zodat je tijdig tegenstuur geeft. (Grip- en sliptraining is een aanrader)

Hoe kun je aquaplaning vermijden?

  • Door je snelheid aan te passen aan de weersomstandigheden
  • Door spoorvorming of grote plassen te ontwijken
  • Door banden regelmatig te controleren op profieldiepte (wettelijk minimum 1,6 mm)
  • Door voorbanden te vervangen als het profiel minder is dan 2,5 millimeter
  • Door montage van winterbanden in herfst en voorjaar
  • Controleer regelmatig de bandenspanning

Je uitzicht

Het rijden met een door vuile voorruit beperkt uitzicht is onverantwoord, en de kans op een dergelijke zichtbeperking loop je vooral bij lichte regenval of als het wegdek alleen maar nat is. Gebruik vaak de ruitensproeier.

Daarentegen kan het bij zware regenval voorkomen dat de ruitenwissers niet tegen de hoeveelheid water die zij moeten verwerken, op kunnen. Dat zorgt in elk voor snelheidsvermindering en soms (tijdens een abnormaal zware regenbui) tot stoppen op een daarvoor geschikte plaats.

Beslaan Van De Binnenkant Van De ruiten

Bij regen kunnen ook de ruiten aan de binnenkant beslaan. Daartegen helpt frisse lucht, het ventilatiesysteem van de auto en airconditioning.

Druk om de achterruit helder te krijgen op de knop voor de achterruitverwarming.

Als de auto van ventilatoren met draaibare uitstroomopeningen is uitgerust, stel deze dan zo dat de luchtstroom via de stijlen tussen voor- en zijruiten en verder langs de zijruiten naar de achterzijde wordt geleid.